Zoeken
  • Marlene

Patronen ontdekken

Op het pad naar jezelf is het bijna onvermijdelijk dat je patronen gaat ontdekken. Wat zijn dat eigenlijk? We noemen ze ook wel routines, gewoontes, kaders…. Je hebt eigenlijk twee soorten, doe- en denkpatronen; handelen en denken.


Een doepatroon is vaak een routine: voor dat je gaat slapen doe je de gordijnen dicht, was je jouw gezicht, poets je jouw tanden, pyjama aan, zet je de wekker en doe je het licht uit.

Een denkpatroon werkt net iets anders: je wilt een goed product afleveren op je werk, je maakt daar een planning voor, en er komt onverwachts een telefoontje van de school dat je kind ziek is en opgehaald moet worden. Hoe ga je dat allemaal doen? Wat zullen ze van me denken? Als ik maar niet te laat ben op school.. Je raakt in de stress en begint te piekeren… je legt de lat hoog zowel in je werk en als ouder.

Maar hoe kan je de patronen ontdekken en loskomen van die patronen die je belemmeren?

1. Reflecteer.

Bouw regelmatige reflectiemomenten in je leven. Iets wat heel normaal is op het werk (functioneringsgesprekken). Waarom niet ook over opvoeding, jouw relaties, je gezondheid? Bewust zijn van wat wel werkt en wat niet zorgt voor een bewuster leven. Een voorbeeld: je wilt minder suikers eten, maar je merkt dat je daardoor meer chips bent gaan eten. Misschien moet je dan eens afvragen waarom je in eerste instantie die suikers wilde laten. Was het om af te vallen? Meer energie te krijgen? Deed je het omdat je vriendinnen het ook doen?


2. Neem een stap terug en observeer.

Je leven is net een film, en jij bent de hoofdrolspeler. Zie het als het moment dat je uit jouw verhaal getrokken wordt en in het theater zit. Als je even niet in die rol zit geeft het jou een kans om bewust te zijn van de film zonder opgezogen te worden door het drama wat daar speelt.


3. Terugvallen in jouw patroon.

Weten welk patroon je wilt doorbreken en het daadwerkelijk doen zijn 2 verschillende dingen. Leven op automatische piloot en het creëren van gewoontes gebeurt, maar wees je er van bewust. Creëer een als/dan plan. Bijvoorbeeld: als ik me niet kan beheersen in een restaurant, dan ga ik de komende tijd minder uit eten. Of: Als ik mezelf weer hoor schreeuwen tegen de kinderen terwijl ik dat niet meer wil dan verontschuldig ik me en neem even diep adem voordat ik verder met ze praat.


4. Zorg voor alternatieven.

Als je iets uit je leven haalt, moet er iets voor terugkomen. Bijvoorbeeld: in plaats van koffie met melk en suiker neem ik voortaan thee. In plaats van enorm haasten in de ochtend sta ik 10 minuten eerder op. In plaats van een zak chips in de avond pak ik een goed boek.

Er is geen algemene oplossing voor het veranderen van patronen. Een paar simpele tips:

- Verander je gedrag waar mogelijk

- Maak een schema; wat je vastlegt wordt vaker sneller gedaan

- Probeer een patroon te koppelen aan iets wat je al regelmatig doet

- Beloon jezelf

- Zoek iemand die je daarbij wil ondersteunen



#doctrinaluxcordis #patronenontdekken #patronenloslaten #werkaanjezelf #dewegnaarjezelf #holistischcoach #holistischtrainer #mindfulness #vught

1 keer bekeken0 reacties
 
  • Facebook
  • Instagram

+31 6 4014 9993

Vught